KAMPAŇ ATIVNÍ JIHLAVÁCI:
První dva workshopy na školách ke kampani Jihlava mi není fu©k! v rámci projektu „Město jako prostor pro kreativní učení“ jsme odstartovali na školách v září 2020. Spolupracovali zde lektoři z Centra dokumentárního filmu (CDF) a žáci 9.ročníku ZŠ O. Březiny v rámci jejich humanitního semináře. Na základní škole Scio Jihlava se scházela smíšená skupina sedmáků, osmáků a deváťáků s multimediálním tvůrcem a kulturním managerem Jakubem Demlem, lektorkou dramatické výchovy Michaelou Mikulovou Matějovou a animátorkou a kulturní managerkou Zuzanou Demlovou. V průběhu září a října proběhly společné schůzky s dětmi ve škole, v půli října byl vyhlášen nouzový stav a ve školách došlo k přerušení prezenční výuky. I přesto se nám podařilo pokračovat on-line nebo hybridním způsobem.
Je mladým lidem aktivní občanství fu©k?
Otevřít téma aktivního občanství v sedmé, osmé nebo deváté třídě tak, aby neklouzala po povrhu není jednoduché. Hodně zaznívala slova týkající se politiky a voleb. První hodinu nás provázela jména Babiš a Zeman, která většinou nepřinášela další obsah, byla pro děti jen záchytný majákem v neprobádaném moři, na které s námi vyplouvaly poprvé. Přesto se nám už první hodinu podařilo uchopit aktivní občanství ze široka od již zmíněného politického pohledu, přes dobrovolnickou práci, filantropii, aktivismus až po uvědomělého spotřebitele. Řešili jsme také rozdíly mezi informovaností a manipulací nebo dokonce propagandou. Pojmenovali jsme si postavení nezletilých dětí v roli aktivních občanů. Diskutovali jsme bariéry, které často mladé lidi provázejí ze strany dospělých, zaznívala slova jako nedůvěra a bagatelizace.
Deváťáci s kamerou
Žáci ze ZŠ Otokara Březiny se spolu s CDF vydali filmařským směrem. Děti se seznámily s teorií filmařského umění, s prací se zvukem, s hudební bankou a také naťukly filmové právo. Představily si technické vybavení (kamery, mikrofony, směrový mikrofon, porty, gimbál, tágo, zvukový rekordér ZOOM…), a pak si děti mohly vzít vše do ruky a zkoušet teorii přetavit do praxe. Nedílnou součástí natáčení filmů, dokumentů, rozhovorů je tvorba scénáře a vytvoření tzv. storyboardu. Tomuto tématu se věnovaly více lekcí. Děti měly za úkol promýšlet různé typy záběrů dotazované osoby, přemýšlet o lokalitě, kam rozhovor umístí a jaké ilustrační záběry by se k danému tématu nejlépe hodily. Zahrály si na střihače, filmová políčka s různými záběry detailů, celků, polocelků a ilustračních záběrů skládaly do filmového pásu. Tato tvořivá práce je zaujala a zároveň zjistily, že střihačské umění se prolíná s uměním kouzelnickým. Nejtěžším úkolem našich filmařů bylo vymyslet otázky, které budou klást v rozhovoru se svými aktivními občany.
Od improvizace k audio rozhovoru
Na ZŠ SCIO žáci vyhledávali informace o jednotlivých aktivních Jihlavácích a sdíleli mezi sebou svoje názory na ně. Žáci hledali autentické otázky, na které se chtějí doopravdy těchto lidí zeptat, představovali si předsudky a stereotypy, které se k aktivnímu občanství vážou. Díky spolupráci s Michaelou Mikulovou Matějovou z Horáckého divadla si děti mohly vyzkoušet improvizaci, fabulovat smyšlené situace, které aktivní občan při své práci řeší. Nebo ztvárnit nadsázku a aktivního Jihlaváka „prodávat“ v reklamním spotu. Žáci spolu s umělci testovali nejrůznější výrazové prostředky jako je komiks, animace a dramatizace. Výstupem z této spolupráce jsou audionahrávky ve formě rozhovorů.
Autentické názory
Cílem projektu je nabídnout dětem takové prostředky a zázemí, aby si vytvořily vlastní názory a vyjádřily je vlastním způsobem. Nechceme s dětmi kopírovat produkci současných medií, soustředíme se na upřímný pohled mladých lidí na svět kolem sebe. Mezi mladými lidmi například zaznívalo:
Kdo stál před kamerou a mikrofonem?